Arkiv

Promenad till Venastugan i strålande sol - 2024-03-19

Strålande sol vid Venastugan i tisdags när vi startade upp säsongens promenader. Underbart vårväder även om isen låg på Hjälmaren.

Resa till Åland 2022

Hösten 2022 startade vi vår tolfte studiecirkel, denna gång blev ämnet ÅLAND.

För de flesta av oss är Åland en plats där färjan lägger till efter en tur i Stockholms skärgård för att sedan vända åter mot Stockholm. Vi tänkte stanna tre dagar och utforska lite mer. Vi  fördjupade oss i  Ålands historia genom att se på  filmer om Ålands liv och leverne.

En riktig historielektion fick vi av Lars Ströman (journalist på Nerikes Allehanda). Åland har utsatts för många krig och tidvis tillhört Ryssland. 1944 demilitaliserades Åland. Svenska språket är det som gäller på Åland.

Nu den 22 september for gruppen iväg till Åland för att  besöka historiska platser samt  besöka SKÖRDEFESTEN som är en stor begivelse där. Vi tittade på, Bomarsunds fästning, Kastelholms slott, Jan Karlsgården och så var vi  i SMAKBYN för att äta lunch hos den berömde Michael Björklund som år 2000 blev Årets kock i Sverige och år 2020 vann Robinsontävlingen på tv. Under måltiden kom han fram till vårt bord och pratade lite, verkade vara en mycket trevlig och gemytlig man och måltiden var utsökt.

Vi ordnade den här resan genom hjälp av   Marielle på Eckerölinjens . Götlundabuss tog oss från Lillkyrka till Grisslehamn-båt till Eckerö-buss till Mariehamn. Där hade vi en egen buss som körde oss en rundtur på Åland. Chauffören var dessutom vår  guide och en duktig sådan. På hemfärden med färjan åt vi en skaldjursbuffe på ett stilla hav och i solsken.

Tre fullmatade dagar blev det och trevligt hade vi.
Birgitta, Olle, Iris, Anette, Kerstin, Håkan och Anitha + att vi fyllde ut med tre kompisar

Ps Norge är vårt nästa mål Ds

Resa till Värmland 2021-11-03

Den 3:e november 2021 fortsatte vi att fördjupa våra kunskaper om landskapet Värmland.

En regnig dag åkte vi i våra privata bilar till Filipstad. En trevlig och kunnig guide tog oss med på en stadsvandring som bjöd på fler historiska glimtar från ett äldre Filipstad.

Vandringen av slutades vid Ferlinstatyn på torget. Där vår guide Lena Wenander Johansson och Olle i duett bjöd på Ferlinvisan I folkviseton.

I samband med vandringen besöktes även Ferlin Museet i Kvarnen där vi fick en expose´ över skaldens liv allt från ungdomsåren i Filipstad till Klara kvarteren i Stockholm och hans sista år i Roslagen.

Vid utsiktstornet på Storhöjden och restaurant Big Hill Lodge åt vi en god lunch i trevlig miljö. Den storslagna utsikten var höljd i dimma just denna dag. Olle bjöd oss och alla andra lunchgäster på Ferlin visan Syner i lövsprickningen. Den visan knöt samman intrycken från Ferlin museet med alla namn och ansikten vi mött där.

På Barilla Wasa Knäckebrödsmuseeum och fabriksförsäljning hann vi också med ett kort besök innan vi styrde mot Närke i en mörk och regnig eftermiddag och planerade för vidare utflykter i Värmland.

Vid pennan Birgitta Munksten

Den 17 maj 2022 gjorde vi i cirkeln en resa som planerats före pandemin i Dan Anderssons fotspår. Götlundabuss med Lasse som chaufför körde

en fullsatt buss fylld med intresserade Spf-are som önskat följa med.

Med den kunniga guiden Birgitta Ahros och Dan Anderssontrubaduren Roine Lindström startade vi vår färd i Dalarna med början i Ludvika

där Dan Andersson läste på Brunnsviks folkhögskola varifrån vi fortsatte mot Grangärde och Tillmans gårdsbutik med café där fm kaffe intogs.

Skattlösberg var nästa stopp där Roine underhöll med visor och berättelser och där naturen bjöd på ett underbart väder tillika utsikt.

Restaurang Jägaren i Fredriksberg hade förberett en riklig och god lunch till oss så nu var vi beredda att fara vidare till Gravendal, Strömsdal

och till Bränntjärn mitt inne i skogen (att Lasse kunde köra bussen dit-en eloge!). I Bränntjärn bodde Dan Anderssons farmor i ett litet torp

och där stannade vi till för att lyssna på Roine som sjöng ytterligare några finstämda visor för oss.

Vid pennan Anitha Tiselius

Efter detta vände vi hemåt men stannade till vid Cassels i Grängesberg för att ta del av hur donationen kom till plus lite emkaffe förstås.
Efter en lång och mycket givande resa tackade vi vår guide, trubadur och inte minst vår chaufför.

Den 14 sep 2022 for vi i cirkeln iväg på en resa med Götlundabuss och Lasse vid ratten. Första stoppet var Sandgrund där vi startade med kaffe för att sedan bli guidade på en tur bland Lars Lerins alla tavlor. Verkligen roligt att ha sett många ”mästerverk” och alla fick nog åtminstone en favorit bland alla hans tavlor.

Lunchen intogs på museet bara några steg bort. Därifrån gick vi och beundrade Sven-Erik Magnussons staty i parken

(vem har inte dansat till Sven-Ingvars?).

Nästa stopp blev Alsters herrgård där Gustaf Fröding (född 1860) växte upp. En underbart kunnig och levande guide

underhöll oss i 45 min om Frödings liv och leverne och hans författarskap.  Så intressant.

En mycket givande resa.

Gruppen fortsätter nu med cirkel nr 11 som kommer att handla om Åland.

Vid pennan Anitha Tiselius.

Från studieverksamheten

Äntligen kunde vi efter Corona återuppta vår studiecirkel igen!

Ämnet är denna gång Värmland som vi fortsätter utforska. Och vem och vad skulle vi börja med om inte Alfred Nobel. Alltså vi läste en del litteratur för att den 26 september bege oss till Nobelmuseet i Björkborn Karlskoga.

Björkborn visade upp sig från sin allra bästa sida. I strålande sol satt vi där på terrassen och drack kaffe och inväntade guidningen.

Väl inne i herrgården fick vi en jättebra berättelse om Alfred Nobels liv och leverne. Guiden var mycket duktig och efter berättelsen fick vi en rundvandring på herrgården.

Därefter besökte vi museet och laboratoriet (Kerstin).

Vi kan vara glada att AN hade sina hästar stående på Björkborn för att det var skrivet i lag att en man var bosatt där han hade sina hästar och därför gällde AN testamente med alla dess tillgångar som blev till gagn för alla Nobelprisvinnare och till sist även oss alla.

Nöjda for gruppen vidare för att avsluta dagen med att äta vid Lakelodge Våtsjön, utomhus den 29 sept och i stålande sol.

Goda chauafförer var Olle och Annette. Tack.

vid pennan Anitha.

För att ytterligare kunna förkovra oss har vi fått en guidad visning på vårt nya bibliotek. En mycket duktig och trevlig guide även där. Visade oss runt och pekade ut konst som man kanske inte lägger märke till. Bl a finns det små kajor en på varje plan ganska svåra att upptäcka. Bra och välkomnande möte även där för oss.

En fin utsikt har man från terrassen utanför bistron där servering sker sommartid. /Annette, Åke, Birgitta, Iris, Kerstin, Håkan och vid pennan Anitha